Algemene Voorwaarden

Versie 7 maart 2024

Deel 1: Algemeen

Artikel 1.
Identiteit

Handelsnaam: Cofleet

Statutaire naam: Bestelrent B.V.

Vestigingsadres: IJsselweg49, 7061XV, Terborg

Telefoonnummer: 085-7606550

Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 08:30 uur tot 17:00 uur

KvK nummer: 09195012

Btw-nummer: NL820565581B01

Artikel 2.
Definities

App
is de smartphoneapplicatie van CoFleet.

Artikel
is een artikel van deze algemene
voorwaarden.

Bestuurder
is iedere natuurlijk persoon die in
het kader van een Rit en/of Overeenkomst gerechtigd is om gebruik te maken van
een Voertuig.

Consument
betekent iedere natuurlijk persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of
beroepsactiviteiten.

Dienst(en)
zijn de door CoFleet, uit hoofde van een Overeenkomst en op basis van
deze algemene voorwaarden aan een Klant en Bestuurder aangeboden en verrichte
diensten.

CoFleet is de handelsnaam van de
besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid BestelRent B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
onder nummer 84848189.

Hulppersoon is iedere (rechts)persoon
die door CoFleet ten behoeve van de uitvoering van een Overeenkomst wordt
ingeschakeld.

Klant
is iedere partij, zijnde ofwel een natuurlijk persoon ofwel een rechtspersoon,
die een Overeenkomst met CoFleet is aangegaan althans hiertoe voornemens is;

Overeenkomst
betekent de Schriftelijk gesloten overeenkomst van opdracht tussen een Klant en
CoFleet waarin wordt vastgelegd onder welke specifieke voorwaarden en
omstandigheden de Dienst door CoFleet wordt verleend;

Rit is ieder Schriftelijk door CoFleet
geaccepteerd verzoek om een Voertuig te gebruiken gedurende een bepaalde
periode vanaf een vastgelegd tijdstip en een vastgelegde locatie.

Schriftelijk
betekent op schrift, per e-mail, via de Website of App van
CoFleet of langs een andere tussen een Klant en CoFleet overeengekomen
elektronische weg waarbij berichten worden opgeslagen en binnen redelijke
termijn leesbaar kunnen worden gemaakt.

Vergoeding is de vergoeding die een
Klant aan CoFleet verschuldigd is uit hoofde van een Rit en/of een
Overeenkomst.

Voertuig is een voertuig dat door CoFleet
via de App of Website is, dan wel wordt aangeboden en/of ter beschikking is aan
een Klant en/of de Bestuurder. De voertuigen kunnen onder andere verschillen
van merk, type, categorie en klasse.

Website is de website van CoFleet, zijnde
www.cofleet.nl en alle onderliggende
(web)pagina’s.

Artikel 3.
Toepasselijkheid

3.1.
Deze algemene voorwaarden zijn van
toepassing op elk gebruik van de Website en/of de App en op alle Overeenkomsten
en Ritten, alsmede alle daaruit voortvloeiende en daarop voortbouwende
verbintenissen.

3.2.
De verantwoordelijkheid voor kennisneming en
nakoming van deze algemene voorwaarden door een Bestuurder ligt bij de Klant
die desbetreffende Bestuurder uit hoofde van een Overeenkomst heeft gerechtigd
om gebruik te maken van een Voertuig.

3.3.
Indien een Klant eenmaal een Overeenkomst
met CoFleet heeft gesloten onder de toepasselijkheid van deze algemene
voorwaarden, zijn deze algemene voorwaarden ook op iedere volgende Overeenkomst
met CoFleet van toepassing, ook als bij het sluiten van de betreffende
Overeenkomst een verwijzing daarnaar niet uitdrukkelijk heeft plaatsgevonden.

3.4.
De bedingen in deze algemene voorwaarden
zijn mede gemaakt ten behoeve van bestuurders en werknemers van CoFleet en
eventuele andere bij de uitvoering van een Overeenkomst betrokken Hulppersonen.

3.5.
De toepasselijkheid van eventuele algemene
voorwaarden van een Klant wordt op voorhand nadrukkelijk door CoFleet van de
hand gewezen.

3.6.
CoFleet heeft te allen tijde het recht om
deze algemene voorwaarden te wijzigen. De wijziging geldt ook ten aanzien van
bestaande Overeenkomsten en/of Ritten. Een Klant wordt geacht iedere wijziging
van deze algemene voorwaarden te hebben geaccepteerd, indien deze binnen zeven (7)
dagen na kennisgeving van de wijziging haar bezwaren niet Schriftelijk bij CoFleet
heeft gemeld. Indien er sprake is van een wezenlijke wijziging van de algemene
voorwaarden – waarbij een wijziging van de Vergoeding in elk geval niet als een
wezenlijke wijziging wordt beschouwd – dan kan een Consument elke Overeenkomst
uiterlijk binnen veertien (14) dagen na kennisgeving van de wijziging per direct
Schriftelijk ontbinden.

3.7.
Mocht een bepaling in deze algemene
voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan heeft dit niet tot gevolg dat
deze algemene voorwaarden in hun geheel nietig of vernietigbaar zijn dan wel
dat een andere bepaling daarvan (deels) nietig of vernietigbaar is. Als een
bepaling in deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar (en vervolgens
vernietigd) mocht zijn, wordt zij door CoFleet vervangen door een geldige
bepaling die het meest de strekking van de nietige of vernietigde bepaling
benadert.

3.8.
Voor zover een Overeenkomst en/of Rit
bepalingen bevat die in strijd zijn met deze algemene voorwaarden, prevaleren
de bepalingen van die Overeenkomst.

3.9.
Voor zover deze algemene voorwaarden zijn
vertaald in een andere dan de Nederlandse taal, is de Nederlandse tekst bij
verschillen steeds beslissend.

Artikel 4.
Gebruik App, Website en accounts

4.1.
Om van de Diensten van CoFleet gebruik te
maken, dient elke Klant en Bestuurder zich in de App of op de Website melden
voor een account. Nadat de aanmelding door CoFleet is geverifieerd en
Schriftelijk is geaccepteerd, verschaft CoFleet aan elke Klant en Bestuurder
een gebruiksrecht voor (een account op) App en Website. Ieder gebruiksrecht dat
door CoFleet wordt verstrekt is (i) niet-exclusief, (ii)
niet-(sub)licentieerbaar, (iii) niet-overdraagbaar en (iv) herroepelijk.

4.2.
Om in aanmerking te komen voor een account op
de App of Website dienen zowel een Klant als een Bestuurder tenminste:

a.    een minimale leeftijd van negentien (19) jaar te hebben;

b.    aantoonbaar ingeschreven te staan op een woonadres in Nederland;

c.    minimaal één (1) jaar in het bezit te zijn van een geldig (B-)rijbewijs voor het
besturen van voertuigen met een totaalgewicht van maximaal 3.500 kg en met
maximaal 8 zitplaatsen (excl. bestuurder) afkomstig uit een EU-land, het
Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, dan wel in bezit te zijn van een
vergelijkbaar internationaal rijbewijs;

d.    te beschikken over een eigen bankrekening bij een bank binnen het SEPA gebied en
een (elektronische) machtiging voor automatische betaling af te geven of te
beschikken over een geldige creditcard van een geaccepteerde instantie;

e.    kennis te hebben genomen van en akkoord te zijn gegaan met (de toepasselijkheid van)
deze algemene voorwaarden en de Privacyverklaring.

Een Klant of Bestuurder die handelt in de
uitoefening van zijn beroep of bedrijf dient in aanvulling daarop:

f.     ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en zijn KvK-nummer te verstrekken;

g.    aantoonbaar over een zakelijk adres in Nederland te beschikken.

Let op: CoFleet accepteert enkel rijbewijzen na (elektronische) verificatie hiervan. Indien na verificatie blijkt dat er (mogelijk) sprake is van fraude, vermissing of diefstal, dan doet CoFleet hiervan aangifte bij de politie

4.3.
CoFleet is te allen tijde gerechtigd om een
aanmelding voor een account zonder opgave van reden te weigeren.

4.4.
Elk account is strikt persoonlijk. Klanten
en Bestuurders mogen hun account niet aan anderen ter beschikking stellen. Klanten
en Bestuurders dragen zelf de verantwoordelijkheid voor het gebruik van een
account, ook indien een derde onbevoegd toegang heeft verkregen. Klanten en
Bestuurders zijn verplicht om vereiste (beveiligings-) maatregelen te treffen,
zoals het regelmatig veranderen van het wachtwoord. CoFleet gaat ervan uit dat degene
die zich aanmeld met het account van een Klant of Bestuurder ook daadwerkelijk die
Klant of Bestuurder is. Zodra een Klant of Bestuurder vermoedt dat een account
in handen is van onbevoegden, dan dient desbetreffende Klant of Bestuurder dat
onverwijld aan CoFleet bekend te maken.

4.5.
Indien CoFleet direct of indirect schade
lijdt door onbevoegd gebruik van de App of de Website middels een account van
een Klant en/of Bestuurder, dan is desbetreffende Klant daar verantwoordelijk
en aansprakelijk voor.

Artikel 5.
Rechten en verplichtingen CoFleet

5.1.
CoFleet voert een Overeenkomst uit in
overeenstemming met de toepasselijke (beroeps)regelgeving en zal de
werkzaamheden naar beste vermogen en zorgvuldig handelend uitvoeren.

5.2.
CoFleet is gerechtigd om (een deel van) de Dienst
en daarmee samenhangende werkzaamheden door een derde te laten uitvoeren.

5.3.
Een overeengekomen levertermijn geldt steeds
als streeftermijn en niet als fatale termijn.

5.4.
Alle verplichtingen aan de zijde van CoFleet
jegens een Klant hebben te gelden als een inspanningsverplichting. CoFleet kan
het resultaat van de door haar uitgevoerde en/of uit te voeren verplichting(en)
niet garanderen.

DEEL 2: De Klant

Artikel 6.
Totstandkoming en inhoud van een Overeenkomst

6.1.
Een Overeenkomst tussen een Klant en CoFleet
komt tot stand doordat een Klant via zijn account op de App of Website een Rit verzoekt,
die door CoFleet wordt bevestigd via een e-mailbevestiging en/of via een bevestigingsscherm
in de App of op de Website én – voor zover van toepassing – CoFleet de borgsom
heeft ontvangen.

6.2.
Een Overeenkomst eindigt nadat de in de
e-mailbevestiging en/of via het bevestigingsscherm vermelde periode is
verstreken, de Klant of Bestuurder het Voertuig conform de Overeenkomst en deze
algemene voorwaarden heeft opgeleverd, de Rit heeft beëindigd via de App en/of
de Website én betaling door de betreffende Klant heeft plaatsgevonden.

6.3.
Een Overeenkomst tussen een Klant en CoFleet
bevat een limitatieve omschrijving van de Dienst. In zijn algemeenheid omvat de
Dienst het tegen betaling tijdelijk ter beschikking stellen van een Voertuig
gedurende een bepaalde periode vanaf een vastgelegd tijdstip en een vastgelegde
locatie. Afwijkende Diensten worden enkel verleend indien dit in een
Overeenkomst uitdrukkelijk is vermeld.

6.4.
Alle aanbiedingen van CoFleet zijn
vrijblijvend en kunnen door CoFleet te allen tijde worden herroepen, ook nadat
het aanbod door een Klant is aanvaard. Een bevestigde Rit kan door CoFleet
worden geannuleerd, zonder dat CoFleet gehouden is tot vergoeding van eventuele
daaruit voortvloeiende schade van desbetreffende Klant.

Artikel 7.
Prijs en betaling

7.1.
De Vergoeding die een Klant aan CoFleet
verschuldigd is, wordt berekend aan de hand van de werkelijk door een Klant en/of
Bestuurder afgelegde kilometers en gebruikte tijd vermenigvuldigd met het
toepasselijke tarief.

7.2.
De door CoFleet gehanteerde tarieven kunnen
te allen tijde worden aangepast. Indien een Klant een Consument betreft, zijn
alle aangeboden en overeengekomen prijzen inclusief btw en eventuele andere
heffingen. In alle andere gevallen, staat het CoFleet vrij om prijzen exclusief
btw te hanteren.

7.3.
Indien een Klant of Bestuurder een
kortingscode heeft ontvangen, dan kan deze gebruikt worden door deze in te
voeren bij (het plaatsen van) een Rit. Voor zover er tegelijkertijd meerdere
aanbiedingen gelden en/of kortingscodes geldig zijn, kan een Klant of
Bestuurder per Overeenkomst gebruikmaken van enkel één (1) aanbieding of kortingscode.

7.4.
Indien er binnen drie (3) maanden na het
sluiten van een Overeenkomst of het plaatsen van een Rit een wijziging van de
Vergoeding plaatsvindt die niet het gevolg is van een wettelijke regeling of
bepaling, beschikken Consumenten over de bevoegdheid om de Overeenkomst te
ontbinden. Deze ontbinding dient binnen veertien (14) dagen na kennisgeving van
de wijziging Schriftelijk aan CoFleet te worden medegedeeld.

7.5.
De kilometer- en tijdsregistratie van CoFleet
is dwingend bewijs voor de door een Klant of Bestuurder afgelegde afstand en
gebruikte tijd. Tegenbewijs door een Klant is enkel mogelijk indien en voor
zover uit de aangeleverde bescheiden op objectieve wijze iets anders blijkt.

7.6.
CoFleet is te allen tijde gerechtigd om
extra kosten volledig bij een Klant in rekening te brengen in verband met
nalatigheid, wangedrag, verkeerd gebruik van en/of schade aan een Voertuig,
telkens uitsluitend ter beoordeling van CoFleet. Hieronder dient in elk geval,
doch niet uitsluitend, te worden begrepen het doorbelasten van een vergoeding
voor het ophalen en afleveren van een Voertuig en verkeers- en parkeerboetes
(inclusief verwerkings- en administratiekosten). Een niet-limitatief overzicht
van de extra kosten die CoFleet in een dergelijk geval rekening kan brengen is
als bijlage aan deze algemene voorwaarden gehecht.

7.7.
CoFleet brengt de Vergoeding en eventuele
extra kosten op het moment van het plaatsen van een Rit, doch uiterlijk binnen
15 dagen na het eindigen van een Rit in rekening bij een Klant. Betaling van de
Vergoeding vindt plaats volgens de door een Klant geselecteerde
betalingsmethode uit de door CoFleet aangeboden methodes. Deze betalingstermijn
is een fatale termijn. Een Klant heeft niet het recht zich met betrekking tot
de verplichting tot betaling van de factuur op opschorting beroepen, in
specifieke zin niet indien en voor zover een Klant niet akkoord gaat met het
resultaat van de Dienst. Voor zover relevant, is CoFleet door Hulppersonen benoemd
en treed zij op als handelsagent in de zin van de Richtlijn (EU) 2015/2366
betreffende Betalingsdiensten en de Wet op het financieel toezicht.

7.8.
Een Klant is verplicht om ervoor te zorgen
dat er voldoende saldo aanwezig is wanneer de afschrijving, (SEPA-)incasso of
andere geselecteerde betalingsmethode plaatsvindt en is niet gerechtigd om de
(SEPA-)incasso te (laten) annuleren of storneren. Indien betaling van de
Vergoeding niet kan plaatsvinden, is een Klant over de verschuldigde hoofdsom
inclusief btw aan CoFleet verschuldigd: (i) een (vertragings)rente van 2% per
maand, (ii) een vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten, welke ten
minste 15% van de verschuldigde hoofdsom inclusief btw bedraagt, met een
minimum van € 500,00 en (iii) een vergoeding van de werkelijk gemaakte
gerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door adviseurs,
advocaten en externe deskundigen. Een en ander onverminderd de overige
wettelijke en contractuele rechten van CoFleet.

7.9.
De in rekening gebrachte prijs is terstond opeisbaar
indien
(i) een Klant faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt
verklaard, (ii) een Klant (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of
verkrijgt, (iii) een Klant een al dan niet buitengerechtelijk (dwang)akkoord
aanbiedt aan zijn schuldeisers, (iv) op een Klant de schuldsaneringsregeling
ingevolge de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing wordt
verklaard, (v) beslag op (een gedeelte van) de goederen van een Klant wordt
gelegd, (vi) een Klant komt te overlijden of wordt ontbonden, (vii) een Klant
onder curatele of bewind wordt gesteld, of (viii) indien na het sluiten van de
Overeenkomst aan CoFleet andere omstandigheden ter kennis komen die CoFleet
goede grond geven te vrezen dat een Klant niet aan haar verplichtingen zal
voldoen.

7.10.
Behoudens ten aanzien van Consumenten, is CoFleet
te allen tijde gerechtigd van een Klant zekerheidstelling te verlangen voor de
nakoming van de (betalings)verplichtingen. CoFleet is te allen tijde gerechtigd
haar verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst op te schorten tot de
door CoFleet verlangde zekerheid door desbetreffende Klant is gegeven.

Artikel 8.
Borgsom

8.1.
Voor uitvoering van een Overeenkomst, kan
CoFleet een borgsom bij een Klant in rekening brengen. De hoogte van de borgsom
wordt bepaald aan de hand van de relevante tarieven en wordt voldaan middels de
door desbetreffende Klant gekozen betaalmethode uit de door CoFleet aangeboden
methodes.

8.2.
Na het eindigen van een Overeenkomst wordt
de borgsom verrekend met de verschuldigde Vergoeding. Indien er sprake is van
een positief saldo, dan wordt dat saldo aan een Klant rechtstreeks terugbetaald
of wordt de Rit van de (SEPA-)incasso of de creditcard geannuleerd.

Artikel 9.
Aanvaarding en klachten

9.1.
Een Klant dient de door CoFleet verleende
Diensten direct op juistheid en volledigheid te controleren en eventuele
klachten zo spoedig mogelijk, docht uiterlijk binnen vijf (5) dagen nadat de
Diensten zijn verleend Schriftelijk aan CoFleet kenbaar te maken. Daarna
vervallen de haar mogelijk ter zake toekomende rechten, waaronder doch niet
uitsluitend het recht op nakoming en schadevergoeding wegens een tekortkoming
in de nakoming, tenzij een Klant kan aantonen dat zij het gebrek redelijkerwijs
niet eerder kon ontdekken.

9.2.      

Het zonder protest behouden of betalen van facturen betekent dat een Klant instemt
met de juistheid van de verrichte werkzaamheden en het gefactureerde bedrag,
waaronder wordt begrepen de in rekening gebrachte tijdsbesteding, tarieven en
onkosten.

9.3.      

Indien een Klant een klacht tijdig kenbaar heeft gemaakt, zoals beschreven in Artikel 9.1, wordt CoFleet in de gelegenheid gesteld om de vermeende gebreken
te herstellen en treden CoFleet en een Klant zo spoedig mogelijk met elkaar in
overleg over de termijn waarbinnen en de wijze waarop CoFleet dat herstel zal
uitvoeren.

9.4.      

Klachten schorten de betalingsverplichtingen van de Klant niet op.

Artikel 10.
Overmacht

10.1.
Van overmacht in de zin van artikel 75 van
Boek 6 Burgerlijk Wetboek aan de zijde van CoFleet is sprake, indien CoFleet
wordt verhinderd aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst of aan de
voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van omstandigheden die zij
redelijkerwijs niet kan beïnvloeden. Onder overmacht wordt in ieder geval
verstaan: (i) uitblijven van tijdige levering van toeleveranciers van CoFleet,
(ii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van
derden waarvan CoFleet gebruikmaakt, (iii) overheidsmaatregelen, (iv) uitbraak
van een epidemie en/of pandemie, (v) elektriciteitsstoring, (vi) oorlog, (vii)
werkbezetting, (viii) werkstaking, (ix) algemene vervoersproblemen, (x) hackaanvallen,
ransomwareaanvallen en/of DDOS-aanvallen en (xi) de onbeschikbaarheid van één
of meer personeelsleden van CoFleet om wat voor reden dan ook.

10.2.
CoFleet is niet gehouden tot het nakomen van
enige verplichting gedurende de periode waarin CoFleet door overmacht is
verhinderd aan haar verplichtingen te voldoen. Een overeengekomen levertermijn
wordt verlengd met deze periode.

10.3.
Indien door overmacht de levertermijn meer
dan drie maanden wordt vertraagd, zijn zowel CoFleet als een Klant bevoegd de
Overeenkomst voor het niet uitgevoerde gedeelte partieel te ontbinden, zonder
dat CoFleet en desbetreffende Klant over en weer tot enige schadevergoeding uit
welke hoofde dan ook zijn gehouden.

Artikel 11.
Aansprakelijkheid en vrijwaring
CoFleet

11.1.    

CoFleet sluit iedere aansprakelijkheid en/of risicoaansprakelijkheid voor directe
schade, indirecte schade, gevolgschade, bedrijfsschade, gederfde winst, gemiste
besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, verminking of
verlies van data, schade aan gewassen en alle andere vormen van directe en/of
indirecte schade veroorzaakt door CoFleet, haar ondergeschikten en/of Hulppersonen
uitdrukkelijk uit, tenzij de schade het gevolg is van opzet of bewuste
roekeloosheid.

11.2.
Mocht de uitsluiting van de
aansprakelijkheid in Artikel 11.1
geen standhouden, dan is de schadevergoeding beperkt tot eenmaal het
factuurbedrag (exclusief btw) voor de werkzaamheden waaruit de
aansprakelijkheid voortvloeit, althans in verband waarmee de aansprakelijkheid
is ontstaan. De vergoeding van de schade is in ieder geval beperkt tot het
bedrag dat onder de aansprakelijkheidsverzekering van CoFleet in voorkomend
geval wordt uitbetaald, te vermeerderen met het bedrag van het eigen risico dat
in gevolge de toepasselijke verzekeringsovereenkomst in het desbetreffende
geval voor rekening van CoFleet komt.

11.3.
Elke Klant vrijwaart CoFleet volledig voor
alle aanspraken van derden op CoFleet ter zake van enig feit waarvoor de
aansprakelijkheid in deze algemene voorwaarden is uitgesloten.

Artikel 12.
Opzegging van de Overeenkomst

12.1.    

Nadat een Klant een Rit heeft geplaatst die is geaccepteerd en een Overeenkomst tot
stand is gekomen, is die Klant gerechtigd om tot 24 uur voor aanvang van een
Rit kosteloos die Overeenkomst Schriftelijk tussentijds op te zeggen. Indien
een Klant binnen 24 uur voor aanvang van een Rit de Overeenkomst wenst op te
zeggen, dient 50% van de Prijs (excl. het verwachte aantal kilometers) te
worden vergoed.

Artikel 13.
Ontbinding van een Overeenkomst

13.1.
Indien een Klant één of meer van de afspraken
en/of bepalingen uit een Rit, Overeenkomst of deze algemene voorwaarden niet
nakomt, is CoFleet gerechtigd om de onderliggende Overeenkomst met
onmiddellijke ingang, en zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, te ontbinden
door middel van een Schriftelijke verklaring aan een Klant. Een en ander onverminderd
het recht van CoFleet om van een Klant of een Bestuurder schadevergoeding te
vorderen.

13.2.    

Een Overeenkomst kan voorts door CoFleet met onmiddellijke ingang, en zonder dat
enige ingebrekestelling is vereist, door middel van een Schriftelijke
verklaring aan een Klant worden ontbonden, indien:

a.    een Klant faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard;

b.    een Klant surseance van betaling aanvraagt of verkrijgt;

c.    Op een Klant de schuldsaneringsregeling ingevolge de Wet Schuldsanering
Natuurlijke Personen van toepassing wordt verklaard;

d.    een Klant een (al dan niet buitengerechtelijk) (dwang)akkoord aanbiedt aan
schuldeisers, zoals bijvoorbeeld de aanbieding van een akkoord in een
WHOA-traject;

e.    Beslag op het geheel of een gedeelte van de goederen van een Klant wordt gelegd;

f.     een Klant zijn bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt of het besluit heeft genomen dat
hij zijn bedrijfsactiviteiten zal staken.

g.    een Klant komt te overlijden;

h.    een Klant wordt ontbonden;

i.     een Klant onder curatele of bewind wordt gesteld;

j.     er naar het oordeel van CoFleet een ingrijpende wijziging plaatsvindt in de
(in)directe (feitelijke) zeggenschap over een Klant, dan wel indien het
voornemen bestaat voor zo’n ingrijpende wijziging, of een substantieel gedeelte
van de activa van (het bedrijf van) een Klant aan een derde wordt overgedragen,
dan wel het voornemen bestaat voor een dergelijke overdracht;

k.    een Klant een vennootschap onder firma, openbare vennootschap, commanditaire
vennootschap of maatschap is, bij uit- en/of toetreding van een vennoot en/of
maat;

l.     na het sluiten van de Overeenkomst aan CoFleet andere omstandigheden ter kennis
komen die CoFleet goede grond geven te vrezen dat een Klant niet aan haar
verplichtingen zal voldoen; een en ander onverminderd het recht van CoFleet om van een klant schadevergoeding te vorderen

13.3.

De Klant zal CoFleet onmiddellijk
Schriftelijk informeren zodra een omstandigheid genoemd in Artikel 13.2 zich voordoet of
mogelijk gaat voordoen en zal in afwachting van instructies van CoFleet
passende maatregelen nemen ter bescherming van diens belangen.

Deel 3: Klant en
bestuurder

Artikel 14.
Rit

14.1.
Zowel een Klant als een Bestuurder (namens
een Klant) kan op de Website en in de App een Voertuig reserveren voor de daar
vermelde periode met specifieke begin- en eindtijd.

14.2.
Voor zover het Voertuig nog beschikbaar is,
kan een Rit door zowel een Klant als Bestuurder worden verlengd door op de
Website of in de App de eindtijd van de betreffende Rit te wijzigen. Een Klant
kan in dat geval een hogere Vergoeding verschuldigd zijn.

14.3.
CoFleet is gerechtigd om per Klant en/of
Bestuurder een maximum in te stellen voor het aantal te plaatsen Ritten. Voorts
is CoFleet gerechtigd om een Rit te weigeren of daaraan nadere voorwaarden te
verbinden.

Artikel 15.
Uitvoering van een Overeenkomst

15.1.
Aan een Rit kan een Bestuurder worden
toegevoegd. Een Bestuurder wordt op de Website of in de App door een Klant
toegevoegd middels zijn of haar e-mailadres. Desbetreffende Bestuurder ontvangt
een e-mail met het verzoek de uitnodiging te accepteren en persoons- en rijbewijsgegevens
in te vullen.

15.2.
Zowel Klant als Bestuurder zijn verplicht om
zich ten aanzien van het gebruik van het Voertuig te gedragen zoals een goed
gebruiker betaamd, daaronder in elk geval, doch niet uitsluitend, begrepen het
op peil houden en bijvullen van de juiste brand- en vloeistoffen.

15.3.
Klant en/of Bestuurder zijn slechts bevoegd
tot het gebruik van het Voertuig dat met CoFleet is overeengekomen in de
Overeenkomst.

15.4.
Klant en/of Bestuurder zijn verplicht om het
Voertuig vóór ingebruikname te controleren op schade(s) en dienen
geconstateerde schade(s) – met uitzondering van reeds bekende schade(s), die op
de Website of in de App zijn vermeld – terstond via de App bij CoFleet te
melden. Klant en/of Bestuurder zijn verplicht om bij de schademelding in de App
duidelijke foto’s van alle geconstateerde schade(s) te uploaden.

15.5.
Klant en/of Bestuurder zijn verplicht om het
Voertuig na het eindigen van een Rit weer op de overeengekomen locatie, aan
CoFleet ter beschikking te stellen in de staat waarin die Klant en/of
Bestuurder het Voertuig heeft ontvangen, hetgeen onder meer, doch niet
uitsluitend, inhoudt dat het Voertuig
voor minimaal 25% volgetankt, schoon en stankvrij dient te zijn en (indien aanwezig) de sleutels
van het Voertuig in het dashboardkastje dienen te zijn achtergelaten.

15.6.
Indien
er schade(s) is, dan wel zijn, ontstaan tijdens de Rit zijn Klant en/of
Bestuurder verplicht om desbetreffende schade(s) terstond via de App bij
CoFleet te melden, met overlegging van duidelijke foto’s van de schade(s) die
is, dan wel zijn, ontstaan.

15.7.
Het laden en lossen van goederen in het
Voertuig, alsmede het vervoeren van goederen met het Voertuig door of namens
Klant en/of Bestuurder komt voor rekening en risico van Klant en/of Bestuurder
zelf. Klant en Bestuurder dragen hiervoor zelf de volledige
verantwoordelijkheid.

15.8.
Klant en/of Bestuurder zijn gehouden alle
noodzakelijke medewerking te verlenen voor de correcte en tijdige uitvoering
van een Overeenkomst. Klant en Bestuurder staan in voor de juistheid,
volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aangeleverde
gegevens.

15.9.
Het is een Klant en Bestuurder, zowel
gezamenlijk als afzonderlijk, niet toegestaan om:

a.    Een Voertuig te gebruiken voor handelingen en/of gedragingen die in strijd zijn met
toepasselijke wettelijke bepalingen, een Overeenkomst en/of deze algemene
voorwaarden;

b.    een Voertuig te verhuren, te gebruiken voor het geven van rijlessen, het vervoer
van personen en/of goederen tegen betaling, het vervoer van dieren, het vervoer
van gevaarlijke stoffen, het begaan van strafbare feiten, het meedoen aan
snelheids-, prestatie- of betrouwbaarheidsritten of soortgelijke evenementen;

c.    andere personen dan Klant of Bestuurder een Voertuig te laten besturen;

d.    te handelen of na te laten in strijd met door CoFleet verstrekte instructies c.q.
in strijd met een Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden;

e.    het Voertuig buiten de grenzen van de Europese Unie of het Verenigd Koninkrijk te
brengen, tenzij in de Overeenkomst anders is overeengekomen.

f.     gevaarlijke, ontplofbare, ontvlambare, oxyderende of giftige stoffen met het Voertuig te
vervoeren en/of te lossen, noch om deze in het Voertuig te laden en/of op te
slaan.

g.    voor het afslepen van andere voertuigen, tenzij overeengekomen met de CoFleet en/of
een Hulppersoon;

h.    voor doeleinden die mechanische slijtage met zich meebrengen, of de noodzaak van
extra reiniging na gebruik van het voertuig;

i.     accessoires, toebehoren, wijzigingen of op- of aanbouw aan te brengen aan een Voertuig;

j.     te roken in een Voertuig en/of een Voertuig onder invloed van verdovende middelen
(zoals alcohol en drugs) te besturen;

k.    een Voertuig terug te brengen met een tank die niet voor minimaal 25% is
gevuld of een accu van minder dan 80% bij elektrische Voertuigen;

l.     door te rijden met een Voertuig als na het starten van een Voertuig een
waarschuwingslampje brandt of wanneer een Voertuig een lekke band heeft;

m.   te handelen in strijd met de laadinstructies van een elektrisch Voertuig.

Artikel 16.
Verzekering, schade en aansprakelijkheid
Klant en/of Bestuurder

16.1.
Klant en Bestuurder dragen zowel gezamenlijk
als afzonderlijk het risico en zijn aansprakelijk voor alle schade onder andere
ten gevolge van verlies, vermissing, diefstal, tenietgaan, defecten of
beschadiging van of aan een Voertuig of toegebracht door een Voertuig,
voertuigdocumenten en/of de kentekenplaten, door welke oorzaak ook ontstaan,
vanaf het moment van feitelijke ingebruikname van een Voertuig door een Klant
of Bestuurder tot het moment van teruggave van het Voertuig aan CoFleet.

16.2.   
Alle Voertuigen van CoFleet zijn (voor de duur van een Overeenkomst) All Risk
verzekerd tegen schade. CoFleet heeft voor alle inzittenden tevens een
inzittendenverzekering met aanvullende rechtsbijstandsverzekering afgesloten.

16.3.   
Het eigen risico van de relevante verzekering in geval van schade is voor rekening
van de Klant en bedraagt afhankelijk van de (oorzaak van de) schade tussen de €
1.000,00 en € 1.500,00 per schadegeval, tenzij uit de Overeenkomst blijkt dat
de Klant een aanvullende eigenrisicoverzekering heeft afgesloten .

16.4.   
Het eigen risico van de relevante verzekering in geval van bovenhoofdse schade
bedraagt voor Consumenten € 1.500,00 per schadegeval en voor overige Klanten €
5.000,00 per schadegeval. Onder bovenhoofdse schade dient te worden verstaan de
schade die veroorzaakt wordt door aanrijding met het deel van het Voertuig dat
zich op een hoogte van meer dan 1,90 meter boven de grondt bevindt, of door
aanrijding met op het Voertuig bevestigde zaken die zich meer dan 1,90.

16.5.
De aansprakelijkheid van de Klant is per
schadegeval beperkt tot het bedrag van het eigen risico, tenzij de schade en
kosten:

a.
zijn ontstaan doordat Klant en/of Bestuurder de
verplichtingen uit hoofde van een Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarde niet
zijn nagekomen;

b.
het gevolg zijn van opzet of grove schuld van Klant, Bestuurder en/of derden; en/of

c.
niet worden gedekt door enige afgesloten verzekering.

16.6.    De
afgesloten verzekeringen dekken geen schade:

a.
aan de goederen die door of namens de Klant
en/of Bestuurder in het Voertuig worden geladen en/of met het Voertuig worden vervoerd;

b.
die is ontstaan buiten de grenzen van de
Europese Unie of het Verenigd Koninkrijk;

c.
veroorzaakt door aardbevingen of andere
natuurrampen, oorlog, rellen, burgerlijke onlusten, of het vrijkomen van
kernenergie;

d.
die is ontstaan wanneer het Voertuig is gebruikt
in strijd met toepasselijke wettelijke bepalingen, een Overeenkomst en/of deze
algemene voorwaarden, daaronder specifiek begrepen de bepalingen van het
Ministerie van Justitie inzake verhuur zonder bestuurder;

e.
aan apparatuur, zoals telefoons en/of andere
communicatiemiddelen;

f.
die uitsluitend is veroorzaakt aan de
mechanische onderdelen van het voertuig (dergelijke schade wordt echter gedekt
door de aanvullende verzekering indien het voertuig wordt getroffen door brand,
ontploffing, kortsluiting, blikseminslag, diefstal of vandalisme);

g.
die kan zijn ontstaan terwijl het voertuig werd
bestuurd door een persoon die niet in het bezit was van een geldig rijbewijs of
die niet als Klant of Bestuurder in de Overeenkomst vermeld staat;

h.
die voortvloeit uit situaties waarin een Klant
en/of Bestuurder het voertuig heeft bestuurd, dan wel heeft laten besturen, in
strijd met de bepalingen van de Overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden.

16.7.    Indien
er sprake is van een situatie zoals bedoeld in Artikel 16.5, is een Klant volledig aansprakelijk en zal zij CoFleet
vrijwaren voor alle schade die CoFleet als gevolg hiervan heeft geleden en nog
zal gaan lijden.

16.8.
In geval van een ongeval of enige andere
gebeurtenis waaruit schade voortvloeit zijn een Klant en Bestuurder, zowel
gezamenlijk als afzonderlijk, verplicht:

a.    CoFleet hiervan onmiddellijk in kennis te stellen;

b.    de instructies van CoFleet op te volgen;

c.    indien noodzakelijk de politie ter plaatse te waarschuwen;

d.    gevraagd en ongevraagd alle inlichtingen en alle bescheiden die op de gebeurtenis
betrekking hebben aan CoFleet en/of aan diens verzekeraar te verstrekken;

e.    bij schade waarbij derde partijen of objecten van derden betrokken zijn, binnen 48
uur een volledig ingevuld en ondertekend schadeaangifteformulier aan CoFleet te
overleggen;

f.     zich van erkenning van schuld in enigerlei vorm te onthouden;

g.    het Voertuig niet achter te laten zonder het behoorlijk tegen het risico van
beschadiging, diefstal of vermissing beschermt te hebben;

h.    CoFleet en door CoFleet aangewezen (Hulp)personen alle gevraagde medewerking te
verlenen ter verkrijging van schadevergoeding van derden of voor het verweer
tegen aanspraken van derden;

i.     waar mogelijk de schade zoveel mogelijk te beperken;

j.     in geval van diefstal, verduistering, inbraak, vandalisme, vermoeden van
brandstichting en overig door derden aangerichte schade (al dan niet
veroorzaakt gedurende een Overeenkomst), onmiddellijk aangifte te doen bij de
politie.

16.9.
Zowel Klant als Bestuurder zijn verplicht
een adequate verzekering ter zake van het schade- en/of
aansprakelijkheidsrisico als bedoeld in Artikel 16.1
af te sluiten.

Deel 4: Overig

Artikel 17.
Intellectuele eigendomsrechten

17.1.    Op al hetgeen CoFleet in de uitvoering van de Overeenkomst aan een Klant
verstrekt, waaronder in ieder geval (het gebruiksrecht voor) accounts, tekeningen,
afbeeldingen, berekeningen, ontwerpen, processen, modellen, domeinnamen,
(programmeer)codes en (bron- en software)bestanden, berust het intellectuele
eigendomsrecht bij CoFleet.

17.2.    Een
Klant mag de verstrekte informatie en bestanden slechts gebruiken ter
uitvoering van de Overeenkomst. Het is een Klant niet toegestaan enige
aanduiding omtrent de intellectuele eigendomsrechten te verwijderen of te
wijzigen, inclusief aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en
geheimhouding van enige bestanden.

Artikel 18.
Geheimhouding

18.1.    Alle
niet openbaar toegankelijke informatie inzake het bedrijfsproces van eem Klant
en CoFleet, wordt als vertrouwelijke informatie beschouwd. Dergelijke
vertrouwelijke informatie delen de Klant en CoFleet niet met derde partijen en
gebruiken zij ook niet ten behoeve van hun eigen bedrijfsvoering, tenzij dit
noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst.

18.2.
CoFleet is gerechtigd om de kennis die zij
heeft opgedaan bij het uitvoeren van een Overeenkomst te gebruiken voor andere
werkzaamheden en/of opdrachten, voor zover hierbij conform deze
geheimhoudingsverplichtingen wordt gehandeld.

Artikel 19.
Boetebeding

19.1.
Bij overtreding van de verplichtingen onder Artikel
17
en Artikel
18
zal de Klant zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, per overtreding een
boete van € 25.000,00 aan CoFleet verschuldigd zijn, onverminderd het recht van
CoFleet om daarnaast volledige schadevergoeding met rente en kosten te
vorderen. Een betaalde of verschuldigde boete strekt niet in mindering van
eventueel verschuldigde schadevergoeding met rente en kosten. de Klant en CoFleet
wijken hierbij uitdrukkelijk af van het bepaalde in artikel 92, lid 2 van Boek
6 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 20.
Privacy

20.1.
Bij het gebruik van de App en/of de Website
worden persoonsgegevens die door een Klant en/of Bestuurder aan CoFleet worden
verstrekt opgeslagen en verwerkt. CoFleet zal de persoonsgegevens op een
behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken en zich houden aan de wettelijke
voorschriften die volgen uit de Algemene verordening gegevensbescherming.

20.2.
CoFleet informeert Klanten en Bestuurders
binnen vijf (5) werkdagen over ieder verzoek ten aanzien van de
persoonsgegevens die zij verwerkt bij het uitvoeren van een Overeenkomst en/of Rit.
De Klant verleent aan CoFleet de medewerking die vereist is om aan de verzoeken
van de toezichthoudende autoriteit of betrokkenen te voldoen.

20.3.
Klanten en Bestuurders vrijwaren CoFleet
voor de aan CoFleet opgelegde bestuurlijke sancties, herstelsancties en
bestraffende sancties in het kader van verwerkingen die CoFleet bij de
uitvoering van de Overeenkomst en/of Rit uitvoert.

20.4.
Meer informatie over de verwerking van
persoonsgegevens door CoFleet is opgenomen in de Privacyverklaring, te
raadplegen via [www.cofleet.nl/privacyverklaring].

Artikel 21.
Overdraagbaarheid rechten en verplichtingen

21.1.
Klanten en Bestuurders kunnen rechten en
verplichtingen jegens CoFleet, uit welke hoofde dan ook, niet overdragen aan
een derde. Dit beding heeft goederenrechtelijke werking in de zin van artikel
83, lid 2 van Boek 3 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 22.
Verval van recht, toepasselijk recht en
forumkeuze

22.1.
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet
anders is bepaald, vervallen alle (vorderings)rechten van een Klant of
Bestuurder jegens CoFleet in ieder geval één jaar na de dag waarop het
vorderingsrecht is ontstaan, tenzij binnen deze termijn de vordering(en) bij de
bevoegde rechter aanhangig worden gemaakt.

22.2.
Op alle rechtsverhoudingen tussen CoFleet en
een Klant of Bestuurder is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

22.3.
Alle geschillen welke naar aanleiding van
door deze algemene voorwaarden beheerste verhoudingen tussen CoFleet en een
Klant of Bestuurder mochten ontstaan, zullen uitsluitend worden onderworpen aan
het oordeel van de Nederlandse rechter, meer in het bijzonder de bevoegde
rechter van Rechtbank Gelderland, locatie Zutphen. Een Consument heeft
gedurende één (1) maand nadat CoFleet zich op dit Artikel 22.3 heeft beroepen de gelegenheid te kiezen voor beslechting van
het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter

Boetes/Extra Kosten

 

Annuleringen of verminderingen binnen 24 uur voor aanvang van een dag reservering of langer

50% van de huurperiode

Niet annuleren / “no show”

100% van de huurperiode

Technicus Opdracht per uur (bijvoorbeeld; bij het verkeerd parkeren van een voertuig.)

€140,- + bijkomende kosten

Onjuiste teruggave voertuig

€50,-

Te laat inleveren van het voertuig

€ 40 + extra huurperiode

Niet melden schade

750,- + kosten eigen risico

Ophalen door CoFleet  van het voertuig bij te laat/niet inleveren

€ 175 + € 1,50 per kilometer

Ontbrekende brandstof

€25 + €2,50 per liter

Vast Tarief voor het terugbrengen van een voertuig in de reserve brandstof

€100,-

Verlies, schade of vervanging van de autosleutel

Tot €1000,-

Verlies Tankpas

€50,-

Verwerkingskosten voor ongevallen, zelf toegebrachte schade of bij inbedrijfstelling van een sleepdienst

€100,-

Interieur reinigen:

€ 50 + kosten reiniging

Dieren in het voertuig

€200

Roken in het voertuig

€200

Niet betaalde parkeerbonnen en boetes

€ 19 + aanslag/boete

Niet geregistreerde bestuurder laten rijden

€ 250 + extra bestuurder a € 5 per dag

Onbevoegde bestuurder of bestuurder zonder rijbewijs laten rijden

€500,-

Verwijderen stickers

€ 100,– per sticker

Administratiekosten per verstuurde incasso

€10,-

Mislukte betalingen/ niet af kunnen schrijven van de borg (door bijvoorbeeld een te laag saldo)

€10,-

Onderzoek naar klantgegevens door valse of ontbrekende informatie (bijv. IBAN, e-mail of telefoonnummer)

€30,-

Voertuig gebruiken in een niet toegestaan land

€200,-